© 2019 by B. Heilig. Proudly created with Wix.com

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Instagram Social Icon

Koncertek 2019

A fesztivál hat estéjén hat koncerttel várjuk a régizene kedvelőit. A fesztivál kiemelt vendége a francia Les Basses Réunies együttes.
 

Jeremiás próféta siralmai, kézirat, Németország, 1399

libwww.freelibrary.org

2019.07.22. hétfő

Orlando Énekegyüttes: A Vég és a Kezdet

műsor:

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 k-1594): Lamentatio, Feria V. in Coena Domini

Orlando di Lasso (1532 k-1594): Lamentatio Tertia, Primi Diei

William Byrd (1543 k-1623): The lamentations of Jeremiah (Good Friday)

Joao Lourenco Rebelo (1610-1665): Quomodo Sedet Sola (Lamentatio)

Eric Whitacre (1970-): i carry your heart


A Lamentációk, Jeremiás próféta siralmai, pontosabban ennek bizonyos versei, a Szent Három Nap: Nagycsütörtök, Nagypéntek és Nagyszombat liturgiájának részei. A szöveg megrendítő drámai erővel ábrázolja Jeruzsálem Kr. e. 587-es eleste, a templom kirablása és lerombolása miatt érzett fájdalmat és az átélt szenvedések borzalmait - a „Vég”.
Legalább ennyire megindító azonban az őszinte bűnbánat és az Istenbe vetett rendíthetetlen bizalom is, mely néhol átsüt a keserű sorok között, az utolsó ének például, az Isteni megbocsátás reményét kimondó ima - a „Kezdet”.
A keresztények számára, a Lamentációk költeményeiben megjelenített, lerombolt Jeruzsálem képe már az első századoktól kezdve, az ember bűne miatt szenvedő Krisztus metaforája. A koncerten elhangzó lamentációk reneszánsz és barokk mesterek ritkán hallható művei.

Előadó:

Orlando Énekegyüttes

művészeti vezető: Vikman Pál

orlandoensemble.org

Az Orlando Énekegyüttest, húsz évvel ezelőtt, nyolc egykori gimnáziumi énekes társával közösen, Vikman Pál alapította, aki ma is az együttes művészeti vezetője. Repertoárjuk gerincét 14‒16. századi zeneszerzők egyházi vokálpolifonikus művei alkotják. A néhány évvel ezelőtt 16 főre bővült együttes, alkalmanként hangszeres zenészekkel kiegészülve, immár későbbi, elsősorban barokk, de akár kortárs szerzők műveit is gyakran tűzi műsorára. Önálló hangversenyeiken a zeneművek előadásán túl, értő kommentár segít a hallgatónak, eligazítást nyújtva a stílus, a kor és a zene történéseinek folyamatában.

 

2019.07.23. kedd

Recercare Régizenei Műhely: "Sire Roi, c’est ma fémme" - francia balladák kora

A műsorban régi francia dalok, balladák és chansonok szerepelnek Machaut, Mangeant, Solage és mások gyönyörű darabjaival váltakozva. "Legtöbbjük egészen meghökkentő saját történettel bír. Van, amelyik az utca porából emelkedett a kánonba. Van, amelyik Josquin high-art reneszánsz polifóniájából kéredzkedett ki a szabad levegőre, és olyan is akad, amely ide-oda lépkedett a pompázatos főúri közönség és a gajdoló kocsmatöltelékek között. A L’amour de moy eredete az 1200-as évek elé nyúlik, az Une Jeune Fillette pedig akkora sláger volt, hogy nem kizárt, hogy ma is találkozunk valamelyik variánsával..."


J. Mangeant: J'estois bien mal'heureuse
G. de Machaut: Douce dame
La Danse de Cleves - basse dance
G. de Machaut: Je vivroie liement
Ch. Ballard: J'avois crú qu'en vous aymant

"Quand je menais mes chevaux boire" - chanson
Solage: Pluseurs gens voy
R. de Bellengues Cardot: Pour une fois
E. DuCaurroy: Fantasie XXX. az "Une jeune fillette" dallamára

Solage: Corps femenin
"Le Roi a fait battre tambour…" - ballada
Cl. Gervaise: Pavane - Gaillarde
G. Ch. de la Tour: Tandis que je m'arreste

G. de Machaut: Honte, paour, doubtance...
Praetorius: Bransle de la Torche
Phalése: Bransle gay
J. Mangeant: J'ay un oyseau

"La fille au roi Louis..." -  ballada (G. de Nerval dans le Valois coll.)
A. Boesset: Nos Esprits Libres et Contents

A Recercare Régizenei Műhely 2013-ban azzal a céllal jött létre, hogy elsősorban a Veszprém vonzáskörzetében élő, vagy oda valamilyen szállal kötődő, régizenével foglalkozó muzsikusoknak lehetőséget biztosítson együtt gondolkodásra, kísérletezésre és koncertezésre. Az együttest Nagy Csaba lantművész alapította, aki egyben a Veszprémi Régizenei Napok sorozatot is útjára indította. Munkájukat 2016-ban megyei Príma-díjjal ismerték el. A műhely nem csak állandó tagokból álló, kötött formáció, hanem egyfajta valódi befogadó műhely. Ennek eredményeképpen a tagok létszáma is változik annak függvényében, hogy éppen milyen zenével foglalkozik az együttes. A műhely profilja a középkori és reneszánsz egyházi és világi zene, illetve e két terület lehetséges összefonódási felületei.
 

Az együttes tagjai:

Suda Magdolna – ének
Kallai Nóra – viola da gambák
Király Nóra – ének, középkori hárfa, dob
Reményi Árpád - reneszánsz lant, theorba
Sipos Csaba - ütők
Kovács Előd – narráció

 

2019.07.24. szerda

Les Basses Réunies (Franciaország): Scarlatti - Boccherini, conversations intimes

A koncert programja két, a spanyol királyi udvarban letelepedett olasz szerző művein keresztül a kor sajátos hangulatát tárja a közönség elé: D. Scarlatti Nápolyban született 1685-ben, de élete egy jelentős szakaszát a madridi udvar szolgálatában töltötte 1733-tól egészen 1757-ben bekövetkezett haláláig Maria Barbara infánsnő - a későbbi spanyol királynő - csembalótanáraként. Posztján később L. Boccherini (1743–1805) követte, aki 1768 és 1785 között állt a királyi család szolgálatában Károly trónörökös, Asztúria hercege zenetanáraként. A két zenész közös vonása az eredetiség, amely műveiket nehezen besorolhatóvá teszi. Mind az invenciózusság, mind az egyedi hangzásra és harmóniákra való törekvés az olykor szeszélyes ritmusokkal kombinálva, azaz mindaz, ami Scarlattinál annak avantgárdizmusát adja, jól megfér Boccherini zenéjében is, amely a virtuozitást állítja egy finom érintésekkel teli intimebb elbeszélésmód szolgálatába. Mindketten jelentős hangszeres kísérletezők,  zenéjük erőteljes identitással bír, a 18. századi zenei produkciók sokasága között azonnal felismerhető. Saját hangszerükre nagy számú művet komponáltak (Scarlatti 555 csembaló szonátát, Boccherini legalább 25 szonátát, 12 concertót és 110 kvintettet két csellóra. Önként vállalt száműzetésük révén nemcsak hazájuk zenéjét terjesztették, de ők maguk is táplálkoztak választott hazájuk művészetéből. A koncerten a két szerző művei közé ékelt Joseph Dall'Abaco (1710-1805) szóló cselló darabok hangzanak el. A nemrég felfedezett 11 Capricci egyetlen kéziratban maradt fenn, így datálhatatlan. Dall'Abaco elhangzó művei az időtlen zenét idézik meg, s eképpen egyik szeszélytől a másikig az ő műveit hallgatva utazunk, szép és finom ívű hidat vonva Scarlatti és Boccherini művészete közé…

Bruno Cocset zenész-kutató a Les Basses Réunies alapítója (1996), a barokk zene egyik meghatározó, avatott mestere, a barokk csellóhangzás újraértelmezője. Charles Riche hangszerkészítővel szoros együttmű-ködésben kilenc hangszert keltettek életre különböző koncert-programok és formációk részére. A most megszólaló hangszerek is külön figyelmet érdemelnek. C. Riché 2006-ban, az első Boccherini CD felvétele alkalmából készített csellója, és Philippe Humeau olasz csembalója, melyet a Les Basses Réunies-val gyakran fellépő nagy tehetségű Maude Gratton szólaltat meg. B. Cocset többek között tagja volt G. Lesne 'Il Seminario Musicale' és Jordi Savall 'Le Concert des Nations' és 'Hespèrion XX-XXI.' társulatának. Az Escola Superior de Música de Catalunyában (Barcelona) a historikus csellószak (2005), valamint a Vannes-i régizenei intézet (Bretagne, 2011) alapítója. Az együttes tagjai saját CD-ik (többek között Vivaldi, Bach, Purcell, Frescobaldi, Boccherini, Gabrielli, Dall’Abaco, stb.) mellett számos felvételen működtek közre, a régizene fesztiválok keresett sztárjai mind Európában, mind a tengeren túl.

Az együttes tagjai:

Bruno Cocset - barokk cselló

Maude Gratton - csembaló

Emmanuel Jacques - barokk cselló

Richard Myron - nagybőgő

Domanico Scarlatti (1685, Nápoly - 1757, Madrid)

Luigi Boccherini (1743, Lucca-1805, Madrid)

 

2019.07.25. csütörtök

Csalog Benedek-Pétery Dóra: J. S. Bach fuvola szonátái

J.S.Bach: e-moll szonáta fuvolára és basso continuóra, BWV 1034
J.S.Bach: A-dúr és a-moll prelúdium es fuga / Wohltemperiertes Klavier II/19 és II/20, BWV 888 és 889

J.S.Bach: A-dúr szonáta fuvolára és csembalóra, BWV 1032
J.S.Bach: E-dúr szonáta fuvolára és basso continuóra, BWV 1035
J.S.Bach: fisz-moll prelúdium és fúga / Wohltemperiertes Klavier II/14., BWV 883
J.S.Bach: h-moll szonáta fuvolára és csembalóra, BWV 1030

Előadók:

Csalog Benedek - barokk fuvola

Pétery Dóra - csembaló

Csalog Benedek, a lipcsei Zeneművészeti Főiskola tanára, Hágában szerzett diplomát, Barthold Kuijken barokk fuvola osztályában. Nagyon korán meghívásokat kapott a legrangosabb európai fesztiválokra (Innsbruck, Utrecht, Brugge, Musicora Paris) és 25 évesen a lipcsei zeneakadémia régizene tanszakának tanára lett. Mesterkurzusokat tartott Németországban, Portugáliában, Japánban, Brazíliában, Szlovákiában, Lengyelorszában, Hollandiában, a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban és rendszeres vendégtanára a Gnyeszin Intézetnek. Budapesten havi rendszerességgel tart kurzusokat. Fellépett Amerikában, Európa legtöbb országában, Japánban, a Közel-Keleten. Tanított a lengyelországi Bydgoszcz-i Zeneakadémián, valamint művészeti vezetője volt a tokaji Régi Zene Nyári Egyetemnek. Szólistaként megnyerte a bruggei-i Nemzetközi Régizene Versenyt és az orlandói Baroque Flute Artist Competition-t. 12 CD felvételt készített, jelenleg J. J. Quantz összes fuvolaszonátájának, mintegy 200 darabnak
a felvételén dolgozik.

Pétery Dóra orgonatanulmányait Szathmáry Lillánál kezdte. A Liszt Ferenc Zeneakadémián zenetudományt és orgonát tanult, 2000-ben diplomázott orgona szakon Ruppert István és Pálúr János növendékeként. Elsőként tanulhatott a Helsinki Sibelius Akadémián klavikordot főszakként, 2003-ban Spányi Miklós növendékeként adta diplomakoncertjét. Jelenleg Svédországban Hans-Ola Ericsson szólistaosztályában tanul, tanít, koncertezik szólistaként kamarazenészként és continuojátékosként egyaránt. 

Johann Sebastian Bach (1685, Eisenach -1750, Lipcse)

 

2019.07.26. péntek

Virág Mátyás -Nagy Réka-Szokos Augustin: Csellószvitek, gambaszonáták

J.S. Bach: G-dúr szvit szóló csellóra, BWV 1007 - Virág Mátyás

J.S. Bach: g-moll szonáta gambára és csembalóra, BWV 1029 - Nagy Réka, Szokos Augustin

C.F. Abel: d-moll Prelude, WK 205 - Nagy Réka

J.S. Bach: d-moll szvit szóló csellóra, BWV 1008 - Virág Mátyás

J.S.Bach: D-dúr szonáta gambára és csembalóra, BWV 1028 - Nagy Réka, Szokos Augustin

D. Buxtehude: D-dúr triószonáta, BuxWV 267 - Nagy Réka, Virág Mátyás, Szokos Augustin

Előadók:

Virág Mátyás - barokk cselló

Nagy Réka - viola da gamba

Szokos Augustin - csembaló

Virág Mátyás jelenleg a Hágai Királyi Konzervatórium mesterszakos hallgatója. Modernhangszeres tanulmányai mellett rendszeres közreműködője számos régizenei együttes koncertjeinek Magyarországon és külföldön egyaránt. Az elmúlt években fellépett többek közt az English Baroque Soloists, az Orchestre Révolutionnaire et Romantique, az Orfeo Zenekar, az Esterházy Hofkapelle és a Van Wassenaer Orchestra tagjaként, és olyan művészekkel dolgozott együtt, mint John Eliot Gardiner, Lorenzo Coppola, Anneke Boeke, Monica Huggett és Vashegyi György.


Nagy Réka 2019-ben szerezte meg MA gordonka diplomáját a Zeneakadémián. Viola da gamba tanulmányait 2015 óta Szászvárosi Sándornál végzi. Olyan tanárok mesterkurzusain vehetett részt, mint Bruno Cocset, Máté Balázs, Jordi Savall, Krommer Lúcia, Urbanetz Kristóf. Rendszeresen koncertezik az Orfeo zenekar, a Miszla Barokk Zenekar, a Budapest Bach Consort és a Custos Consort tagjaként.


Szokos Augustin a  Zeneakadémia befejezése óta az Orfeo Zenekar csembaló, orgona és fortepiano játékosa valamint a Budapest Bach Consort karnagya és csembalistája.

A fesztivál legfiatalabb művészei bár az elmúlt évek során számtalan alkalommal léptek együtt színpadra olyan együttesek, mint pl. az Orfeo Zenekar, a Budapest Bach Consort vagy különféle alkalmi kamaraformációk tagjaiként, ez a koncert lesz az első a számukra, amelyet hármasban adnak.

J. S. Bach: G-dúr cselló szvit

 

2019.07.27. szombat

Cserményi Zsombor (basszus): J.S. Bach szólókantátái

műsor:

J. S. Bach: Ich habe genug BWV 82

J. S. Bach: Ich will den Kreuzstab gerne tragen BWV 56

előadók
Cserményi Zsombor - basszbariton
Bozzai Balázs, Rabovay Júlia - hegedű
Gyenis Adrienn  - oboa
Bolyki András - brácsa
Kallai Nóra - cselló
Hornyák Dávid - nagybőgő

korhű hangszereken

Cserményi Zsombor 25 éves basszbariton, eredetileg angol és ének-zene szakos tanár, magánénektanárai Pitti Katalin és Falusi Anikó voltak. Többek között a szombathelyi Berzsenyi Dániel Vegyeskar, a budapesti Pannon Voices kórus és az Orlando énekegyüttes tagjaként és szólistájaként  számtalan sikeres koncertet, lemezfelvételt és nemzetközi versenyeket tudhat maga mögött. Jelenleg a Nemzeti Énekkar művésze. Szólóéneklésében a barokk zene meghatározó; többek között a Veszprémi Régizenei Napokon és az országos Székely Mihály Énekes Találkozón tolmácsolta Johann Sebastian Bach és Bach kortársainak műveit. 2013-ban az Országos Diákszínjátszó Fesztiválon különdíjat és közönségdíjat kapott Lear király megformálásáért az arany minősítést elnyert Fenyér c. előadásban, 2016-ban pedig az országos Székely Mihály Énekes Találkozón nyert el különdíjat.

Bellini tanítvány: Krisztus körülmetélése